måndag 30 september 2013

Nya matvanor


Från och med i lördags började Familjen Andersson att drastiskt ändra sina matvanor. Erik, Noa och jag kommer inte äta gluten mer till 99.9% Amanda, Ida och Magnus är ombord men de är stora nog att själv välja om de vill delta eller inte. Vi ska heller inte få i oss konstiga färgämnen och konserveringsmedel.  Vi kommer inte ha annat än glutenfritt bröd och pasta hemma iaf. Likaså flingor! Det skall jag blanda ihop och jag skall ge det en ärlig chans när det gäller att baka bröd utan gluten osv. Pålägg och mjölken är ekologiska, äggen också.
Men ibland, typ aldrig men ändå, är det ok om det blir med gluten, så som pizza eller om vi blir bjudna på ngt. Dock inte på de första 30 dagarna.

Idag är det dag 3!

Vi kommer också så långt det är hållbart att äta ekologiskt!
Våra måltider kommer att bestå av mer grönsaker än vad vi äter nu och alltid frukt eller bär efteråt.

Med detta hoppas jag att vi kommer må bättre och inte ha samma stresskänsliga tillvaro som vi alltid haft, i princip. För efter allt jag läst under helgen så inser jag att vår mat styr vårt mående mer än vad jag förstod innan.

Men jisses så grymt tråkigt utbud det finns på gluten fria hyllan!

Inget gottis utan bara mörk choklad eller goda frukter och bär.

BRA glass är oxå tillåtet men inte så ofta som vi haft nu under sommaren….varje dag…

Idag tog jag allt som innehåller gluten och kastade. Alla soda stream smaker………. i sopan, alla marmelader, och kalla såser på flaska..I SOPAN! Och det kändes så skönt! Erik hade bara med sig ekologiskt och glutenfri mat idag till skolan. Jag hoppas att tjejerna tänker lite innan de äter idag. Ida brukar äta sallad och jag vet att Amanda framför allt tog åt sig av den faktan jag berättade om gluten så jag vet hon kommer tänka på det.
Ska ta upp med Noas förskola och förhoppningsvis så kan de servera glutenfritt annars så får det vara. För den menyn Noa har där är redan så mycket grönsaker och frukt (ekologiskt) och han föredrar ju det framför varm mat och vii äter alltid lagad mat på kvällen.

Jag är optimistisk till detta och det känns så bra.

 SKOLAN går bättre för kidsen och inga tårar på hela veckan. Lite huvudbry ja för matten är så svår kan Amanda känna och vi kan inte hjälpa henne. Camilla?? Du kanske kan?? Geometri…

Ida hittade på saker hela helgen med vännerna Ava och Rachel. Noa och Erik lekte med Vanna& Sami och Cassie. Cassie är 7 år och såååå söt! Ögonen är underbara och hon ser upp till Erik och han till henne. De byggde en karusell bana och kommunicerade hur bra som helt med varandra. Erik kan och förstår språket så gott som helt nu.

Magnus skaffade sig(oss) en projector och vi såg Iron Man 3! Härlig upplevelse för oss, som älskar just film. Dock fattas det två personer bredvid oss…..

Jag var värdinna för en Playgrup date i fredags och jag bakade muffins så klart, men denne gången blev de så vansinnigt goda. Tur det var i fredags när jag fortfaraden åt gluten, hahahahaha
Det var roligt att ha massa barn i huset. Saknar jobb extra mycket vid dessa stunder men är tacksam för att jag får chansen att leka med andras barn ibland här också.


Magnus och jag smider planer för vår bröllopsdagen den 11 nov och sen fyller han ju 39 den 23 okt så vi har lite saker att planera.

Dessutom så närmar sig hembesöket och det skall också planeras. MYCKET att hinna med och många vi vill träffa. Gäller att hålla schemat.
Får ju inte glömma bort att det skall hinnas med att handla kaffe, saltlakris och choklad också.
Undra om tullen tar mig på vägen hit igen???

Så ja, nu är ni uppdaterade. Bra va!

Ha det gott alla där hemma och njut av hösten! Kom ihåg att vi tänker på er
 
Noa på rummet med två av sina playgroup vänner syskonen Madison och Kayleb, vars mamma är gravid

Magnus hade önskemål om att lägga upp denne, hoppas ni skrattar som vi gör åt Mr Carey.

Två av världens finaste grabbar!

Två dagar kvar av oktober och vi har härlig värme. Jag hade shorts och linne igår, söndag,tidiga kväll när vi gick på promenad. Underbart med höst!
 
 
 

1 kommentar:

  1. Oj vilken drastisk kostomläggning! Men varför är gluten inte bra? Om man inte är glutenintolerant är det väl inget som ställer till det, eller? (Har ju noll koll på sånt...)Skönt att tillvaron i övrigt verkar okej, med skola o kompisar och sånt. Är ju jobbigt om det inte funkar..../Helena

    SvaraRadera